نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الرهاب (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=56)
-   -   برنـــــامج متكامل لعـــــلاج الرهــــاب الاجتماعي ............. و بشكل نهـــــائي .. (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=71228)

زهرة الواحه 22-01-2013 02:05 AM

شكرا شكرا شكرا ... بجد استفدت كتيير ... ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم جميعا واولكم صاحبة الموضوع ريم طلال .. ياريت لو تدخل تطمنا عليها

كنزي كنزي 22-01-2013 06:33 PM

http://www.4shared.com/rar/9l6BIzTN/s_9.html
الجلسة رقم 9

ضناني الشوق 22-01-2013 08:09 PM

شكرآ جزيلآ كنزي على ترجمه الشريط التاسع قرأت منه على السريع يبدو انه مفيييد جدآ
وعبارات الاستحقاق جيده... فأنا ابدآ لا امتلك هذه االافكار في عقلي بتاتا لكن سأحاول زراعتها في عقلي D: ههههه
شكررا مره ثانيه ويارب يشفيـك من كل شر

كنزي كنزي 22-01-2013 08:55 PM

شكرا عالدعاء شفانا الله جميعا
بلاش حكاية عالسريع دي عشان كل شريط محتاج مش اقل من اسبوع عشان يجيب نتيجة و مهم جدا ان الشرايط تكون بالترتيب لان كل شريط بيتبني علي اللي قبله
`111`1`

عقل 23-01-2013 02:44 PM

ما أدري في أحد أستفاد من البرنامج
أرجو التفاعل

كنزي كنزي 24-01-2013 02:05 PM

اكيد كلنا استفادنا من البرنامج و الا ماكنا وصلنا للجلسة ال 9

كنزي كنزي 24-01-2013 02:09 PM

اخ المهاجر لله اذا كنت مازلت ترغب في محاولة الترجمة انا مممكن اصحح الجلسة رقم 10 عن طريق الاستماع و ارفعها و تحاول الترجمة مرة تانية لو ماكنش ده عبء عليك
و الله المستعان
ياريت كل واحد يقول هو وصل للجلسة رقم كام

كنزي كنزي 24-01-2013 02:16 PM

الي الاخ عقل البرنامج مفيد جدا و بيعالج الرهاب بشكل تدريجي و انا بقولك الكلام ده عن تجربة بعد البحث طويلاااااااا و تجريب طرق علاجية كتيرة
لكن البرنامج ده مميز جدااااا و ان شاء الله نهايته الشفا اقرا الشريط الاول كويس و حاول تتطبقه طبعا مش هتحس بتحسن 100% من اول شريط لكن
كل شريط بءقربك خطوات للشفا
و الجميل في البرنامج ان اللي وضعه د توماس ريتشارد كان بيعاني من الرهاب و اتعالج منه
يعن يهتلاقيه بيوصف احساسك و شعورك و افكارك و كاءنه دخل جوه عقلك
حاااااااااااااول و جرب الموضوع بس محتاج التكرار و الاستمرار و التأني

الرجل الهمام 24-01-2013 03:36 PM

السلام عليكم جميعا أعضاء منتدى نفساني وبعد
أشكر... أشكر ... أشكر.... أشكر .. كنزي على المجهود الجبار و أقول لها ......أثبتي كنزي على الترجمة فإن الشجرة الصغيرة إذا غرست تحتاح رعاية حتى تكبر وتثمر ... البرنامج جديد وبعض من الأعضاء و أنا منهم بين مصدقين و مكذبين للبرنامج
و السبب المعاناه التي ذقناها من الرهاب و كأنه سوف يستمر معنا للأبد لسنا مصدقين تماما أنه يوجد حل للرهاب ... و إن كان هذا مخالف لدينا أصلا ولكن أملنا بالله كبير .
هناك نقطة أخرى البرنامج جديد ويكثر سؤال الناس عن ما هي جدواه ... وهل له فائدة ... سؤال منطقي حتى لايخسر الواحد منا الوقت و الجهد ...... فياليت كل من يحس بتحسن كبير يكتب لنا تجربته و الله نحن في أمس الحاجة .

المهاجر لله 24-01-2013 04:01 PM

أختنا أنا موجود و حاب أشكرك على الترجمة و أقول لك ما شاء الله عليك خطوة خطوة حتى نصل للنهاية حتى لو كانت الخطوة تأخذ وقت أحيانا لكن لايهم أن نصل متأخرين خير من أن لا نصل
أما بنسبة لتنسيق الكلام بالعربية و الله يا أختي كنزي متردد كثير و السبب خايف أخرب ( أبوز) مشروعنا بتنسيق خاطئ لأنه لم يسبق لي أصلا التنسيق و حتى لما نسقت الكلام الماضي كان التنسيق بنظرية الاحتمالات
بدا لي أن من أراد أن يعمل الخير لا بد له أن يكون صاحب علم بما يقدم آسف على عدم تنسيقي للسبب الذي ذكرت و الله ترددت كثيرا في كتابة هذه المقاله لكن لما سئلتيني أستحيت أن أتركك من دون رد .

أما بالنسبة للتحسن بعد المواضبة على البرنامج أكيد موجود التحسن
ولكن سبب عدم كتابتنا هذا التحسن في المنتدى وكتابتنا قصص من واقع حياتنا هو أن هذا التحسن لايمثل التحسن الذي نطمح إليه لأن البرنامج لم يكتمل بعد هذا من وجهة نظري
هناك نقطة ممتازة فيك أختنا كنزي أنك لا تلتفتين لكثرة أو ندرة الردو و لا تؤثر عليك في إكمال الترجمة و هذه نقطة نجاح للبرنامج كبيرة
شكرا لكل أعضاء المنتدى و شكرا لكل من شارك .... وعالم خالي من الرهاب بأمر الله غدا

كنزي كنزي 24-01-2013 10:32 PM

جزاك الله خيرا و لايهمك اهم حاجة انك حاولت انا هاكمل ان شاء الله
و التاخير كان بسبب اني بحتاج افصل شوية و اوقف الترجمة عشان
اقدر اقر االنشرات اللي المفروض اقراها
و بالنسبة لناس اللي بتسأل عن البرنامج هو مفيد و لا لا جربوا مش هتخصروا حاجة
بس انا عن نفسي كل شريط بيزهلني و بحس اني بقرب خطوة للشفا

مكسور الجناح 24-01-2013 11:33 PM

طيب لازم اسبوع لكل شريط .. يعني حتى ما اقدر اشوف الشريط الي بعده .. ولو قرائه بس؟

كنزي كنزي 25-01-2013 01:18 AM

دكتور توماس حدد اسبوع لكل جلسة و اكيد هو ادري لانه هو اللي واضع البرنامج و عن تجربة لازم اسبوع عشان النشرات تتعمق في عقلك لان عقولنا متبرمجة من سنين علي افكار كلها سلبية فعشان نصححها مش هيبقي في يوم وليلة لازم ناخد وقت
وانصحك انك ماتقراش الجلسة الا لما تخلص اللي قبلها عشان ماتلخبطش عقلك بكمية افكار مايقدرش يستوعبها و لان كل جلسة مبنية علي اللي قبلها المهم التركييييييييييييز

ده جزء من الجلسات بيأكد اننا لازم مانستعجلش
كلنا نتمنى إن كان هناك اختصار أو حبة سحرية من شأنها أن تساعدنا على التغلب على القلق الاجتماعي في هذه اللحظة بالذات
لسوء الحظ لا يوجد
نحن بحاجة ألى أن نكون على علم باستمرار بأننا في عملية تغيير تفكيرنا وطريقتنا في الرد في هذه الأحداث الاجتماعية
ﻻ يوجد طرق مختصرة لهذا
فهو يتطلب التكرار المتسق
والتعزيز
لضمان أن تصبح هذه التغييرات تلقائية ودائمة في عقلك ( الجلسة 5 )

كنزي كنزي 25-01-2013 01:22 AM

دعني اكرر تلك الكلمات التحذيرية
اذا كنت تستمع الي الشرائط فقط و احد تلو الاخر بسرعتك الاستماعية الخاصة فانت لن تحصل علي نفس المنفعة التي يحصل عليها الاشخاص الذين يمضون في تلك السلسلة تدريجيا و بشكل متسلسل اسبوع تلو الاخر
ربما ستشعر بتحسن لوقت قصير بعد الاستماع الي الشرائط و لكن لم تأخد ال 7 ايام الضرورية لكل شريط لتنزل النشرات في عقلك و كذلك المواد العلاجية فانت بذلك تلحق بنفسك الاذي
ارجوك خذ هذا بجدية ارجع الي الجلسة رقم واحد و ابدأ مجددا بالطريقة الصحيحة التي ستجدي نفعا
انا اسف لانني انهي الجلسة بتلك الكلمات , انا اعلم ان الغالبية العظمي منكم سوف يمضوا خلال البرنامج بالطريقة التي صمم بها لكننا ان استطعنا الامساك القليل من الناس الذين
يحاولون ان يتحسنوا ولكن بطريقة خاطئة حتي نأخذهم الي حيث يستطيعون ان يتلقوا المساعدة التي يحتاجوها فهذا معروف عظيم اليهم

ده جزء من الجلسة 9 بيأكد نفس الكلام

زهرة الواحه 25-01-2013 03:16 AM

انا متابعه معاكم وابتديت افكر بعقلانيه ومنطقيه واكتشفت انى كنت عايشه فى كذبه كبيره من اختراعى لان تقريبا معظم افكارى سلبيه وغير حقيقية نتيجه للقلق الفظيع اللى عايشه بيه طول الوقت .... بس الحمد لله انى ربنا حطلى الموضوع الجميل دا فى طريقى ... اد ايه غير فى طريقة تفكيرى وقلل من قلقى ورهابى الاجتماعى بشكل ملحوظ ...
أختى كنزى بارك الله قيكى وأكثر الله من امثالك بحييكى على جهدك الكبير فى الترجمه والكتابه , ربنا يجازيكى كل الخير ويرزقك فوق ما تتمنى يااااااارب

الساعة الآن 05:46 AM