المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الرهاب

ملتقى أصحاب الرهاب هل تعاني من الرهاب ...؟ لست وحدك في ذلك!...

موضوع مهم جدا يتعلق بمستقبلي وارجو المساعدة

السلام عليكم انا عضو جديد اول مرة اخش منتدي نفسي .. انا عندي 17 سنة مصاب بالتلعثم والرهاب الاجتماعي تقريبا ، انا فاكر لما كنت في اولي

قديم 03-07-2017, 03:35 PM   #1
الاهلي المصري
عضو جديد

الصورة الرمزية الاهلي المصري
الاهلي المصري غير متواجد حالياً

موضوع مهم جدا يتعلق بمستقبلي وارجو المساعدة

السلام عليكم
انا عضو جديد
اول مرة اخش منتدي نفسي
..

انا عندي 17 سنة مصاب بالتلعثم والرهاب الاجتماعي تقريبا ، انا فاكر لما كنت في اولي ابتدائي كنت بتلعثم ، لكن الموضوع اختفي وظهر علي بداية 3 اعدادي ، وزاد جدا دلوقتي ، قبل كدا كنت بتهته و باحس باعراض الرهاب في مواقف معينة لما كنت بجاوب علي سؤال في درس السنتر او كنت بسأل سؤال لكن دلوقتي الموضوع زاد ، وبقيت بتجنب ارد علي التليفون او اطلب اكل من محلات عشان متعرضش للاحراج اثناء الطلب ، وياريت متتطلبش اني احاول اقحم نفسي في مواقف اجتماعية عشان صعب جدا ، وبيكون غصبن عني وينتج عنه مزيد من الحواجز ، ، فكرت اني اخد دواء لعلاج القلق و الرهاب لكن خايف من الادمان والاعراض الجانبية ، وخايف من النكسة اذا بطلت الدواء وان الموضوع يرجع لي تاني ، انا اول مرة ابعت رسالة ، ومقدرش اروح لطبيب نفسي دلوقتي خالص، انا كنت في 2 ثانوي وبكون شايل هم الحصص اللي هجاوب فيها ، مع اني بكون عارف الاجابة وبتكون موجودة قدامي بس مقدرش انطقها ، احساس صعب ودلوقتي بعد شهر بالتمام هخش 3 ثانوي ، وهيكون عندي حوالي 7 دورس بره البيت في السنتر اللي بيكون فيه 100 طالب ، ، فاعمل ايه؟ ؟!! ايه الحل؟ ؟ مقدرش استحمل اني اتهته وسط العدد دا وفي سنة مهمة زي دي مش هقدر انطلق في اني اجاوب ولا اسأل المدرسين في المنهج ، انا مش قادر اوصف احساسي ولا اكتبه في الرسالة ، رعب وخوف من اللي هيحصل في الدروس والمواقف المحرجة اللي هتحصل ، في حل ان التهتهة تختفي تماما؟! .. بسمع ان في ناس بتهته وفي مناصب مهمة ، ودا بيزيد احباطي انهم متخلصوش منها خالص ، وانا عن نفسي ضعيف الارادة و مش هقدر استحمل اني استمر في التهتهة ، ارجوك تعامل باهتمام مع الرسالة وياريت تكتب حلول مفيدة ومش مكررة عاوز اعرف ادوية تساعدني لعلاج الرهاب والتلعثم وبدون اثار جانبية وبدون ادمان وياريت توصف لي الجرعات ، اسف علي الاطالة وارجو السرعة في الرد شكرا....

ملحوضة وانا صغير كان عندي كهرباء زائدة بالمخ وقعدت 4 سنين اتعالج بعد الولادة مباشرة وتعافيت الحمد لله ، فهل دا له علاقة بالتلعثم او الرهاب
وهل في علاقة بالنلعثم وبين الرهاب
ارجوكم عاوز حل فاضل شهر علي الدروس ومش عارف اعمل ايه ، ، عاوز كل الحلول ، واسماء الادوية الكويسة وسعرها يكون كويس مش غالي وبدون اثار جانبية او ادمان
اسف علي الاطالة
المصدر: نفساني

التعديل الأخير تم بواسطة الاهلي المصري ; 03-07-2017 الساعة 03:38 PM

قديم 03-07-2017, 10:15 PM   #2
زينها مع الله
عضو نشط

الصورة الرمزية زينها مع الله
زينها مع الله غير متواجد حالياً

ياخي انت في مصر وبلادك ماشاء الله
معروف عنها وجود الاطباء النفسيين المتفهمين بكثره
فارجوك رجاء ان تذهب لاحد الاطباء ون تشرح له حالتك بالتفصيل وراح يكتب لك الدواء المناسب وتطمن ياخي
الادويه النفسيه سليمه وعلاجها فعال في كل الحالات
ولاتفكر في الانتكاسه وانت لم تستخدم الدواء ولا اثناء استخدام الدواء وانسى المرض والتزم بجرعه الطبيب وان شاء الله معافى

قديم 03-07-2017, 10:25 PM   #3
مولاي6868
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية مولاي6868
مولاي6868 غير متواجد حالياً

الرهاب الاجتماعي يعالج بالادوية او سلوكيا
و على حسب راي يجب اخبار الطبيب بكهرباء المخ السابقة .لانه هو من يستطيع تقييم الحالة جيدا.و العلاج السلوكي ان توفر فهو مفيد جدا.

قديم 03-07-2017, 11:48 PM   #4
سيف الذهب
عضو فعال

الصورة الرمزية سيف الذهب
سيف الذهب غير متواجد حالياً

اخي الكريم انا اخوك من فلسطين أعاني من نفس المشكلة وعارف أكتر منك صعوبة الموضوع لأني أكبر منك ومريت بتجارب مرعبة بسبب التأتأة
أنا دورت على علاج وحاولت لكن ظروفي المادية ماسمحت لي أبداً إني أتعالج ، مارح أحكي لك أنظر لغيرك من المقعدين والعميان لأن الموضوع
يستحق المقارنة بسبب القيود والاحراجات التي تسببها التأتأة وعارف خطورة الموضوع على نفسيتك وحياتك الإجتماعية

انا قبل 6 سنوات كنت في نفس موقفك الصعب وكنت مش قادر أنام الليل لأني أفكر بأول يوم مدرسة كيف أعرف نفسي بين زملائي
مريت بتجربة سيئة جداً بأول يوم وحصل الشي الي كنت خايف يحدث ، ماقدرت أعرف نفسي في يوم التعارف والاستاذ اعطاني قلم
وحكالي اطلع اكتب اسمك عاللوح قدام حوالي 40 طالب وهذا الشي ضايقني لأن الطلاب ضحكوا علي بطريقة مبكية محزنة ومهينة لنفسي

في المرحلة الاخيرة من الدراسة (السنةالاخيرة) قررت أغير شوي من أسلوبي وقررت بأول يوم إني أوقف وأعرف عن مشكلتي الي هي التاتأة
ووقفت قدام عدد كبير من الطلاب والمعلم وشرحت لهم المشكلة وقلت لهم أتمنى تساعدوني اتجاوز المشكلة والخ وفعلاً لقيت تجاوب بنسبة 80%
من الطلاب وفقط حوالي 20% من الطلاب كانوا يتعمدوا إهانتي والضحك علي ولكن هذا بالمقارنة مع السنة الماضية الدراسية كان نجاح كبير لي
اني قدرت أتكّيف مع المشكلة .

أرجع أقول لك ركز بكلامي وإقرأه عشر مرات وفكر كويس بكلامي ، هذا مو أسلوب حياة بأنك تقبل الإعاقة إنتبه تقبل الإعاقة بيوم نعم إقبل بالقضاء وإرادة الله
لكن ابحث دائماً عن علاج ولا تقبل بالرضوخ للمشكلة وإعتبرني أخوك الكبير وتواصل معي عالخاص في حال إحتجت لأي نصيحة أو مساعدة .

ملاحظة : بالنسبة للأدوية أنصحك لا تتعاطى أي دواء للرهاب الإجتماعي أو القلق لأني جربت الكثير منها ومافي أي نتيجة لأنها ماتعالج السبب الرئيسي للتلعثم - واذا قررت تتناولها خليك تحت اشراف طبيب مختص هذا تنبيه

التعديل الأخير تم بواسطة سيف الذهب ; 03-07-2017 الساعة 11:51 PM

قديم 04-07-2017, 02:11 AM   #5
المتعني
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية المتعني
المتعني غير متواجد حالياً

اثنين من اقاربي يتعتعون والان ماشاء الله كلام ولا أروع منقوي معنوياتك وثبت أفكارج ودع القل والخل
وعمل بدعا موس
وبي اشرح لي صدرد وحلل عقدةً من لساني
وأيظاء
دعاء
وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنطَلِقُ لِسَانِ
خالط الناس تكلم حتى لو تعتت تدرب نفسك خليك تمارس رياضة لإطلاق لسان
تحدث ولا تمل منه ولاتسئل عن نظرات الناس كلها مسألة وقت وتكون طبيعي يابط

قديم 04-07-2017, 03:17 PM   #6
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زينها مع الله مشاهدة المشاركة
ياخي انت في مصر وبلادك ماشاء الله
معروف عنها وجود الاطباء النفسيين المتفهمين بكثره
فارجوك رجاء ان تذهب لاحد الاطباء ون تشرح له حالتك بالتفصيل وراح يكتب لك الدواء المناسب وتطمن ياخي
الادويه النفسيه سليمه وعلاجها فعال في كل الحالات
ولاتفكر في الانتكاسه وانت لم تستخدم الدواء ولا اثناء استخدام الدواء وانسى المرض والتزم بجرعه الطبيب وان شاء الله معافى
...............
شكرا علي مرورك
للاسف لا استطيع الذهاب لطبيب نفسي لان اهلي غير مهتمين اصلا بلموضوع . ولان الطبيب النفسي سعره غالي
انا فاضل لي 25 يوم وابدا وربنا يستر مش عارف هعمل ايه

قديم 04-07-2017, 03:19 PM   #7
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مولاي6868 مشاهدة المشاركة
الرهاب الاجتماعي يعالج بالادوية او سلوكيا
و على حسب راي يجب اخبار الطبيب بكهرباء المخ السابقة .لانه هو من يستطيع تقييم الحالة جيدا.و العلاج السلوكي ان توفر فهو مفيد جدا.
شكرا علي ردك
لا استطيع الذهاب لطبيب نفسي ... بحاول اجرب دلوقتي تمارين الاسترخاء .. بس ساعات بحس باليأس لاني عاوز نتائج سريعة وفعالة لان الدروس بعد 25 يوم

قديم 04-07-2017, 03:26 PM   #8
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الذهب مشاهدة المشاركة
اخي الكريم انا اخوك من فلسطين أعاني من نفس المشكلة وعارف أكتر منك صعوبة الموضوع لأني أكبر منك ومريت بتجارب مرعبة بسبب التأتأة
أنا دورت على علاج وحاولت لكن ظروفي المادية ماسمحت لي أبداً إني أتعالج ، مارح أحكي لك أنظر لغيرك من المقعدين والعميان لأن الموضوع
يستحق المقارنة بسبب القيود والاحراجات التي تسببها التأتأة وعارف خطورة الموضوع على نفسيتك وحياتك الإجتماعية

انا قبل 6 سنوات كنت في نفس موقفك الصعب وكنت مش قادر أنام الليل لأني أفكر بأول يوم مدرسة كيف أعرف نفسي بين زملائي
مريت بتجربة سيئة جداً بأول يوم وحصل الشي الي كنت خايف يحدث ، ماقدرت أعرف نفسي في يوم التعارف والاستاذ اعطاني قلم
وحكالي اطلع اكتب اسمك عاللوح قدام حوالي 40 طالب وهذا الشي ضايقني لأن الطلاب ضحكوا علي بطريقة مبكية محزنة ومهينة لنفسي

في المرحلة الاخيرة من الدراسة (السنةالاخيرة) قررت أغير شوي من أسلوبي وقررت بأول يوم إني أوقف وأعرف عن مشكلتي الي هي التاتأة
ووقفت قدام عدد كبير من الطلاب والمعلم وشرحت لهم المشكلة وقلت لهم أتمنى تساعدوني اتجاوز المشكلة والخ وفعلاً لقيت تجاوب بنسبة 80%
من الطلاب وفقط حوالي 20% من الطلاب كانوا يتعمدوا إهانتي والضحك علي ولكن هذا بالمقارنة مع السنة الماضية الدراسية كان نجاح كبير لي
اني قدرت أتكّيف مع المشكلة .

أرجع أقول لك ركز بكلامي وإقرأه عشر مرات وفكر كويس بكلامي ، هذا مو أسلوب حياة بأنك تقبل الإعاقة إنتبه تقبل الإعاقة بيوم نعم إقبل بالقضاء وإرادة الله
لكن ابحث دائماً عن علاج ولا تقبل بالرضوخ للمشكلة وإعتبرني أخوك الكبير وتواصل معي عالخاص في حال إحتجت لأي نصيحة أو مساعدة .

ملاحظة : بالنسبة للأدوية أنصحك لا تتعاطى أي دواء للرهاب الإجتماعي أو القلق لأني جربت الكثير منها ومافي أي نتيجة لأنها ماتعالج السبب الرئيسي للتلعثم - واذا قررت تتناولها خليك تحت اشراف طبيب مختص هذا تنبيه
...............
شكرا علي ردك
صدقني اناساعات بفتكر الناس دول وطالما اني احسن منهم يبقا استحمل ... لكن بعدها ب 5 دقائق بتصعب عليا نفسي و بفتكر معاناتي
اني مبقدرش امارس كثير من حياتي اليومية ولا بقدر مثلا اقول جملتين علي بعض ... الموضوع زاد جدا اخر سنتين
مثلا مبعملش مكالمات ولما اهلي يقولو لو اتصل بفولان اقول اتصلو انتو بيقولو ليه مبتكلمش رجالة .... وكثير من الموافف بيكون فيها احساس صعب
والدروس للاسف هتبتدي بعد 25 يوم وثانوية عامة .. اانا هركز في المذاكرة ولا في الكلام ؟ لما مدرس يسألني او يسمع لي واكون عرف الجواب ومردش بيكون احساس صعب ولما يزعق وسط 100 طالب ويقول البيه مذاكرش اتصلو بولي الامر

لا استطيع الذهاب لطبيب نفسي لاني مبخرجش لوحدي وكبعا مش هقول لاهلي علي الموضوع .. عشان هما عارفين ومطنشين
والله يا سيف انا محتاج مساعدات ونصايح .. وخايف اطنش الموضوع وبعدين اصحي علي كارثة

قديم 04-07-2017, 03:28 PM   #9
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتعني مشاهدة المشاركة
اثنين من اقاربي يتعتعون والان ماشاء الله كلام ولا أروع منقوي معنوياتك وثبت أفكارج ودع القل والخل
وعمل بدعا موس
وبي اشرح لي صدرد وحلل عقدةً من لساني
وأيظاء
دعاء
وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنطَلِقُ لِسَانِ
خالط الناس تكلم حتى لو تعتت تدرب نفسك خليك تمارس رياضة لإطلاق لسان
تحدث ولا تمل منه ولاتسئل عن نظرات الناس كلها مسألة وقت وتكون طبيعي يابط
بقول الدعاء
صعب جدا اني اكرر التخالط واحرج نفسي

قديم 04-07-2017, 04:53 PM   #10
جياا
عضو فعال

الصورة الرمزية جياا
جياا غير متواجد حالياً

اخي نصيحة لاتعتمد ولاتجرب ادوية من دون اشراف طبيب ومختص

انا طبعا لو احد يسألني عن معاناتي مع الرهاب بحلف ان مافيه احد عانا فالدنيا مثل ماانا عانيت
وانا مااقدر اروح لطبيب وفوق هذا ماتجرأت اخذ ادوية بدون اشراف طبيب مستحييل ليش ادمر صحتي بيدي
فنصيحه شوف حلول ثانية وتفيد اكثر من الادوية

يعني انا بتكلم حسب خبرتي من تجربتي ومعانتي مع الرهاب والله اني للان ومازلت اعاني منه والله يعييين

اولا التزم الهدووء
يعني لما تجيك افكاار الخوف اذا قابلت الناس اللي معاك بالمدرسة مثلا من طلاب ومعلمين
عاارف الشعور هذا لما تكون مرتبك وتتلعثم وعقلك تحس انو مقفل ماتدري وين نفسك ووين كرامتك
في اللحظه هاذي حاول تهدي نفسك
كل مازاد شعور التوتر
كل ماتكون تهدي نفسك اكثر
وبعدها قد ماتهدى قد ماتقدر تستخدم عقلك وتتعامل بعقلك
ثانيا تتدرب على الجرائة
بعد ماتهدى وتسترخي ويهدأ عقلك وخلاص مرتااح من التوتر تبدأ بعدها تتعلم الجرأة انك •تتكلم •تقول رأيك •ماتخجل تتكلم وتنطق بكل صدق وبكل ماتؤمن فيه
لو احد انتقدك.. عادي انت فاهم انسان مثلك مثل هذا الشخص اللي انتقدك
قد نغلط وكلنا بشر
قد يكون مجرد اختلاف اوجه النظر
قد تكون انت على الصواب وهو على الخطاء
فطبيعي جدا كلنا بشر
وانت اكيد عارف هذا الكلام لكنك تحتاج تؤمن فيه لدرجة تنسى الخجل والخوف والتردد

وفي شغله مهم جدا جدا جدا والله
اللي هيه الرقية الشرعية
والله ، يعني الله جعل القران شفاء للمؤمنين
يااارب ياارب تعنيينني ارقي نفسي

ان شاء الله كذا راح نوصلها وربي يعافينا وننجح بالحياة

التعديل الأخير تم بواسطة جياا ; 04-07-2017 الساعة 05:02 PM

قديم 04-07-2017, 05:09 PM   #11
جياا
عضو فعال

الصورة الرمزية جياا
جياا غير متواجد حالياً

وبقلك بعد لاتستسلم ابد حتى لو ماتشافيت ترا بتخف الاعراض ان شاء الله
وانت باقي قدامك عمر باقي بتكبر وبتفهم الحياه اكثر وتعرف ان الحياه ماتستاهل وبأذن الله تتحسن يارب

قديم 04-07-2017, 05:41 PM   #12
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جياا مشاهدة المشاركة
اخي نصيحة لاتعتمد ولاتجرب ادوية من دون اشراف طبيب ومختص

انا طبعا لو احد يسألني عن معاناتي مع الرهاب بحلف ان مافيه احد عانا فالدنيا مثل ماانا عانيت
وانا مااقدر اروح لطبيب وفوق هذا ماتجرأت اخذ ادوية بدون اشراف طبيب مستحييل ليش ادمر صحتي بيدي
فنصيحه شوف حلول ثانية وتفيد اكثر من الادوية

يعني انا بتكلم حسب خبرتي من تجربتي ومعانتي مع الرهاب والله اني للان ومازلت اعاني منه والله يعييين

اولا التزم الهدووء
يعني لما تجيك افكاار الخوف اذا قابلت الناس اللي معاك بالمدرسة مثلا من طلاب ومعلمين
عاارف الشعور هذا لما تكون مرتبك وتتلعثم وعقلك تحس انو مقفل ماتدري وين نفسك ووين كرامتك
في اللحظه هاذي حاول تهدي نفسك
كل مازاد شعور التوتر
كل ماتكون تهدي نفسك اكثر
وبعدها قد ماتهدى قد ماتقدر تستخدم عقلك وتتعامل بعقلك
ثانيا تتدرب على الجرائة
بعد ماتهدى وتسترخي ويهدأ عقلك وخلاص مرتااح من التوتر تبدأ بعدها تتعلم الجرأة انك •تتكلم •تقول رأيك •ماتخجل تتكلم وتنطق بكل صدق وبكل ماتؤمن فيه
لو احد انتقدك.. عادي انت فاهم انسان مثلك مثل هذا الشخص اللي انتقدك
قد نغلط وكلنا بشر
قد يكون مجرد اختلاف اوجه النظر
قد تكون انت على الصواب وهو على الخطاء
فطبيعي جدا كلنا بشر
وانت اكيد عارف هذا الكلام لكنك تحتاج تؤمن فيه لدرجة تنسى الخجل والخوف والتردد

وفي شغله مهم جدا جدا جدا والله
اللي هيه الرقية الشرعية
والله ، يعني الله جعل القران شفاء للمؤمنين
يااارب ياارب تعنيينني ارقي نفسي

ان شاء الله كذا راح نوصلها وربي يعافينا وننجح بالحياة
هحاول ان شاء الله
شكرا علي ردك

قديم 04-07-2017, 05:46 PM   #13
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
وبقلك بعد لاتستسلم ابد حتى لو ماتشافيت ترا بتخف الاعراض ان شاء الله
وانت باقي قدامك عمر باقي بتكبر وبتفهم الحياه اكثر وتعرف ان الحياه ماتستاهل وبأذن الله تتحسن يارب
انا الصراحة مش قادر اتخيل اني هكمل حياتي عادي وانا متلعثم
افترضي ان انا عديت الثانوية العامة .. هعمل ايه في الكلية ؟! (خصوصا لو جبت مجموع عالي ودخلت طب ) هعمل ايه ؟!
هتعامل ازاي فيالجامعة مع الناس والدكاترة ...اذا كنت انا بتهته بالعربي .... ههههههههههه هعمل ايه لما اتكلم انحليزي ههههههههههههه
وهعمل ايه لما اكون وسط 500 طالب او اكتر في المحاضرة والدكتور يقول لي اسمك ايه او يقول لي جاوب سؤال بالانجليزي؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
هحاول اسمع الرقية الشرعية .. انا الصراحة نفسي اصحي الاقي نفسي بتكلم بطلاقة
ولو عديت الجامعة ..، هشتغل ازاي ؟! وفي واحدة هترضي تتجوز واحد عنده رهاب وتهتهة؟

قديم 04-07-2017, 05:59 PM   #14
جياا
عضو فعال

الصورة الرمزية جياا
جياا غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاهلي المصري مشاهدة المشاركة
انا الصراحة مش قادر اتخيل اني هكمل حياتي عادي وانا متلعترضي ان انا عديت الثانوية العامة .. هعمل ايه في الكلية ؟! (خصوصا لو جبت مجموع عالي ودخلت طب ) هعمل ايه ؟!
هتعامل ازاي فيالجامعة مع الناس والدكاترة ...اذا كنت انا بتهته بالعربي .... ههههههههههه هعمل ايه لما اتكلم انحليزي ههههههههههههه
وهعمل ايه لما اكون وسط 500 طالب او اكتر في المحاضرة والدكتور يقول لي اسمك ايه او يقول لي جاوب سؤال بالانجليزي؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
هحاول اسمع الرقية الشرعية .. انا الصراحة نفسي اصحي الاقي نفسي بتكلم بطلاقة
ولو عديت الجامعة ..، هشتغل ازاي ؟! وفي واحدة هترضي تتجوز واحد عنده رهاب وتهتهة؟
يااخووي طبيعي كل الرهابيين نفس التفكير وانا اولهم كلنا نفكر بمستقبلنا وكلنا شايلين هم المستقبل
في المستقبل راح نكون احنا المسئولين احنا اللي نقدم بالحياه
لازم نكون قدها عشان نعرف نعيش....
كلنا تفكيرنا كذا
فانت لاتشيل هم المستقبل لانه بيد الله مااعلييك من احد ابد
حتى لو وصلت 28 سنه وانت على نفس حالك وبإذن الله لا راح تنجح وتتوفق وتتغلب عالرهاب
بس انا اقلك ماعليك لاتشيل هم كثير خصوصا انك باقي ماوصلت للجامعه انت فكر كيف تعالج نفسك وتتدرب على العيش والخوض في الحياه مثل باقي الناس
على فكرة في الجامعه راح تتعلم انك تعتمد على نفسك
يعني في الجامعه اسهل من المدرسة

الله يسهل عليك وتتوفق

قديم 04-07-2017, 06:45 PM   #15
الاهلي المصري
عضو جديد

اقتباس:
يااخووي طبيعي كل الرهابيين نفس التفكير وانا اولهم كلنا نفكر بمستقبلنا وكلنا شايلين هم المستقبل
في المستقبل راح نكون احنا المسئولين احنا اللي نقدم بالحياه
لازم نكون قدها عشان نعرف نعيش....
كلنا تفكيرنا كذا
فانت لاتشيل هم المستقبل لانه بيد الله مااعلييك من احد ابد
حتى لو وصلت 28 سنه وانت على نفس حالك وبإذن الله لا راح تنجح وتتوفق وتتغلب عالرهاب
بس انا اقلك ماعليك لاتشيل هم كثير خصوصا انك باقي ماوصلت للجامعه انت فكر كيف تعالج نفسك وتتدرب على العيش والخوض في الحياه مثل باقي الناس
على فكرة في الجامعه راح تتعلم انك تعتمد على نفسك
يعني في الجامعه اسهل من المدرسة

الله يسهل عليك وتتوفق
ربنا يعافينا