المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

هل جرعات ادويتي مرتفعة؟

السلام عليكم.. انا بعاني من مشكلتين اعراض قلق حاد جدا من خوف وتوتر شديد بيوقف العقل عن التفكير بجانب اعراض زيادة دقات القلب ورعشة الايدين والعرق البارد .. وثنائي القطب

قديم 11-08-2017, 04:38 AM   #1
زملكاوي
عضو نشط

الصورة الرمزية زملكاوي
زملكاوي غير متواجد حالياً

هل جرعات ادويتي مرتفعة؟

السلام عليكم.. انا بعاني من مشكلتين اعراض قلق حاد جدا من خوف وتوتر شديد بيوقف العقل عن التفكير بجانب اعراض زيادة دقات القلب ورعشة الايدين والعرق البارد .. وثنائي القطب مع نوبات اكتئاب حادة جدا.. باتعالج من فترة 10 سنين اول 5 سني كان التشخيص قلق بس وكنت بتعالج بمضادات اكتئاب بجرعات صغيرة بمعدل حباية دايمامابتزيدش عنها .. بعدكدة اتشخصت بثنائي القطب وبدءت رحلة مثبتات المزاج ومعظم الفترة دي ثابت علي لاميكتال مع حبايتين مضاد اكتئاب باختلاف انواعهم .. المشكلة اني بحس دايما بوجود موجات في دماغي حاسس ان خلايا المخ في فوران وبتزيد مع مضادات الاكتئاب واتسيطر عليها بشكل جزئي مع مثبتات المزاج . معظم الدكاترة مش فاهمين دة ايه ودكتور او اتنين قالوا لي لما الهوس بيزيد كهربة المخ بتزيد وهو دة سبب انها بتزيد مع مضادات الاكتئاب .. المهم ان مع زيادة جرعة اللاميكتال ل300 المشكلة دي اتسيطر عليها بشكل كويس يعني بنسبة 60% وكنت باخد حباية افيكسور 75 كانت مسيطرة علي حوالي 50% من اعراض القلق بس الفترة اللي فاتت من بداية رمضان حصلت نوبة اكتئاب قوية جدا مع زيادة اعراض القلق بشكل فظيع فمن حوالي 3اسابيع زودت جرعة افيكسور ل150 دلوقتي ادويتي 300 لاميكتال 150 افيكسور 200 سيركويل اكس ار و20 اندرال ايه رايكم في توليفة الادوية والجرعات هل مناسبة او محتاجة تعديل .. وشكرا ليكم وربنا يشفينا جميعا
المصدر: نفساني

قديم 11-08-2017, 05:00 AM   #2
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الصورة الرمزية محمد البدراني
محمد البدراني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

يا هلااااااااا بك اخي الغااالي

ادويتك ممتاز وليست مرتفعة ابدا ابدا

افيكسور جرعته القصوى 375 وبعض الاطباء لا يتجاوز 300 ملغ وانت 150 ملغ تعتبر جرعة متوسطة

لامكتال جرعته القصوى تصل الى 600 ملغ وانت تتناول 300 ملغ المهم ان تتناول الدواء على فترتين صباحية ومسائية

سيروكويل جرعته القصوى تصل الى 1200 ملغ وانت تتناول 200 ملغ وتعتبر جرعة عاادية واعتقد بانك بحاجة لرفع الجرعة الفعالة 300 ملغ

ادويتك ممتازة جدا وامشى على كلام الدكتور ده كتور ممتاز وخلطة رائعة

مسائلة الرعشة ونبضات القلب والعرق بص بعضها سببها نفسي بحت وبعضها بسبب الادوية مثلا الافيكسور يسبب تعرق بزيادة والرعشة كذلك يسببها سيروكويل

متى تتناول سيروكويل ومتى تتناول افيكسور

اانا عندي رعشة وعرق بزيادة جدا واحس مخي في حالة غليان

وسويت فحوصات رنين مغناطيسي وفحوصات دم ومناظير للمعدة وتخطيط قلب وكله سليم

انت تقول انك في حالة اكتئاب حااااد ارجو منك متابعة ذلك مع الدكتور دائما لان بعد النوبة ممكن يرجع يخفض جرعة الافيكسور حتى لا تصاب بالهوس

علما بان افضل مضادين لا يسببنا الهوس هما فافرين وسيروكسات و ويلبترين

المهم متى تتناول ادويتك

قديم 11-08-2017, 08:55 AM   #3
وائل وائل
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية وائل وائل
وائل وائل غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اللي فهمته من كلامك ان ترفع جرعات ادويتك وتغيرها دون استشارة طبيبك النفسي وهذا خطأ ، لازم تتابع مع طبيب نفسي بانتظام خصوصا وأنك مشخص باكتئاب ثنائي القطب وهالمرض يحتاج لطبيب نفسي ماهر

قديم 11-08-2017, 08:45 PM   #4
زملكاوي
عضو نشط

الصورة الرمزية زملكاوي

اخي البدراني والله اني احبك في الله وكل مادخل المنتدي ادور علي مشاركاتاك.. حمد الله علي السلامة ورجوعك للمنتدي تاني بعد النوبة الصعبة اللي كنت بتمر منها اتمني انها تكون عدت علي خير...بالنسبة للعرق البارد يختلف عن العرق العادي هو بتحس ان حد بيدلق عليك مياة باردة احساس مزعج وصعب جدا مع باقي الاعراض من رعشة ودقات قلب بيبقي الموقع صعب جدا .. والاعراض دي مع كل الادوية اللي اخدتها فاعتقد سببها القلق بشكل اساسي..بالنسبة للادوية انا بشكل كبير اللي بخنارها وبروح للدكتور يبارك عليها وخلاص..احساس الغليان في المخ والموجات دي حد من الدكاترة شخصه لك؟ او فكرت تعمل رسم مخ للاطمئنان علي كهربة المخ؟ انا براجع مع الدكتور بس بشكل غير دوري انا بنسبة كبيرة ثابت علي الادوية وبغير في نطاق قليل اوي بعد سنوات من التخبط رضيت باي نتيجة حتي لو قليلة افضل من التخبط في الادوية... وشاكر جدا لردك الغالي ياغالي ربنا يطمنا عليك دايما

التعديل الأخير تم بواسطة زملكاوي ; 11-08-2017 الساعة 08:50 PM

قديم 11-08-2017, 08:48 PM   #5
زملكاوي
عضو نشط

الصورة الرمزية زملكاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل وائل مشاهدة المشاركة
اللي فهمته من كلامك ان ترفع جرعات ادويتك وتغيرها دون استشارة طبيبك النفسي وهذا خطأ ، لازم تتابع مع طبيب نفسي بانتظام خصوصا وأنك مشخص باكتئاب ثنائي القطب وهالمرض يحتاج لطبيب نفسي ماهر
اخي وائل انا بقي لي فترة مش بتابع بشكل دوري مع دكاترة لان ادويتي ثابتة بشكل كبير بس لما بغير الجرعات او الادوية بروح للدكتور .. التغيير كان علي اساس اقتراح قديم منه اني اقل لاميكتال 200 وازود افيكسور 150 للسيطرة علي النوبة القوية لاخيرة رفضت في الاول بس بعد كدة غيرتها سبب خوفي هو الموجات الكهربائية في دماغي وحاليا زودت لاميكتال 300 تاني ربنا ينفع بيه يارب ونشوف وهتابع مع الدكتور ان شاء الله .. شكرا علي ردك الكريم واهتمامك

التعديل الأخير تم بواسطة زملكاوي ; 11-08-2017 الساعة 08:50 PM

قديم 11-08-2017, 09:36 PM   #6
شعاع الروح
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية شعاع الروح
شعاع الروح غير متواجد حالياً

اخي زملكاوي الموجات الكهربائية تقصد به طنين في الدماغ او أزيز او طقطقة ونقرات ؟؟؟؟
انا إعاني من هذا المشكلة ولا زالت مستمرة مع بداية تناولي الى مضادات الاكتئاب واصور الدواء ونوعية الدواءتلعب دور في هذا الجانب

قديم 11-08-2017, 11:48 PM   #7
زملكاوي
عضو نشط

الصورة الرمزية زملكاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعاع الروح مشاهدة المشاركة
اخي زملكاوي الموجات الكهربائية تقصد به طنين في الدماغ او أزيز او طقطقة ونقرات ؟؟؟؟
انا إعاني من هذا المشكلة ولا زالت مستمرة مع بداية تناولي الى مضادات الاكتئاب واصور الدواء ونوعية الدواءتلعب دور في هذا الجانب
هو شعور غريب مابقدرش اوصفه ومافيش دكاترة بتفهم اقصد ايه ابدا .. هو زي توتر في المخ حاسس ان الخلايا بتفور وتتحرك جوة دماغي مثبتات المزاج بتسيطر عليه مش عارف بكونها مثبت مزاج ولا مضاد صرع يعني دي حاجة من الهوس ولا كهربا زايدة معرفش المهم انها بتزيد مع مضادات الاكتئاب خصوصا بروزاك بيزودها جدا واقلهم سيبراليكس وافيكسور

قديم 11-08-2017, 11:49 PM   #8
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زملكاوي مشاهدة المشاركة
اخي البدراني والله اني احبك في الله وكل مادخل المنتدي ادور علي مشاركاتاك.. حمد الله علي السلامة ورجوعك للمنتدي تاني بعد النوبة الصعبة اللي كنت بتمر منها اتمني انها تكون عدت علي خير...بالنسبة للعرق البارد يختلف عن العرق العادي هو بتحس ان حد بيدلق عليك مياة باردة احساس مزعج وصعب جدا مع باقي الاعراض من رعشة ودقات قلب بيبقي الموقع صعب جدا .. والاعراض دي مع كل الادوية اللي اخدتها فاعتقد سببها القلق بشكل اساسي..بالنسبة للادوية انا بشكل كبير اللي بخنارها وبروح للدكتور يبارك عليها وخلاص..احساس الغليان في المخ والموجات دي حد من الدكاترة شخصه لك؟ او فكرت تعمل رسم مخ للاطمئنان علي كهربة المخ؟ انا براجع مع الدكتور بس بشكل غير دوري انا بنسبة كبيرة ثابت علي الادوية وبغير في نطاق قليل اوي بعد سنوات من التخبط رضيت باي نتيجة حتي لو قليلة افضل من التخبط في الادوية... وشاكر جدا لردك الغالي ياغالي ربنا يطمنا عليك دايما
يا هلااااااااااا والله بالغاااالي

احرجتني بكلامك الطيب الله يسلمك ويرفع قدرك

الله يسلمك والله يا غااالي لا زالت نوبة الاكتئاب تشد وتخف والحمدالله

اشوف انك تعمل تخطيط للقلب وتقيس الضغط والسكر وتعمل تحليل لوظائف الكلى والكبد عشان تتاكد انك بالسليم

اما اشعة الرنين المغناطيسي صراحة مكلفة وانا سويتها لاجل امر اخر متعلق بالغدة النخامة وكان كل شي سليم

سبحان الله غريب والله الاعراض ده

والله اشوف انك تسوي فحوصات للتاكد وان شاء الله يكون كل شي سليم

الله يشفيك ويعافيك ويلبسك ثوب الصحة والعافية ويصب عليك الرزق صبا ويجعل لك من كل هم فرج ومن كل كرب مخرج

قديم 12-08-2017, 05:25 AM   #9
امنيتي الجنة
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية امنيتي الجنة
امنيتي الجنة غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد البدراني مشاهدة المشاركة
يا هلااااااااا بك اخي الغااالي

ادويتك ممتاز وليست مرتفعة ابدا ابدا

افيكسور جرعته القصوى 375 وبعض الاطباء لا يتجاوز 300 ملغ وانت 150 ملغ تعتبر جرعة متوسطة

لامكتال جرعته القصوى تصل الى 600 ملغ وانت تتناول 300 ملغ المهم ان تتناول الدواء على فترتين صباحية ومسائية

سيروكويل جرعته القصوى تصل الى 1200 ملغ وانت تتناول 200 ملغ وتعتبر جرعة عاادية واعتقد بانك بحاجة لرفع الجرعة الفعالة 300 ملغ

ادويتك ممتازة جدا وامشى على كلام الدكتور ده كتور ممتاز وخلطة رائعة

مسائلة الرعشة ونبضات القلب والعرق بص بعضها سببها نفسي بحت وبعضها بسبب الادوية مثلا الافيكسور يسبب تعرق بزيادة والرعشة كذلك يسببها سيروكويل

متى تتناول سيروكويل ومتى تتناول افيكسور

اانا عندي رعشة وعرق بزيادة جدا واحس مخي في حالة غليان

وسويت فحوصات رنين مغناطيسي وفحوصات دم ومناظير للمعدة وتخطيط قلب وكله سليم

انت تقول انك في حالة اكتئاب حااااد ارجو منك متابعة ذلك مع الدكتور دائما لان بعد النوبة ممكن يرجع يخفض جرعة الافيكسور حتى لا تصاب بالهوس

علما بان افضل مضادين لا يسببنا الهوس هما فافرين وسيروكسات و ويلبترين

المهم متى تتناول ادويتك
كيف يعني ماتسبب هوس ؟؟ مافهمت

قديم 12-08-2017, 06:47 AM   #10
محمد البدراني
عضومجلس إدارة في نفساني
((جينرال الدواسر))

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اهلااااااا اختي الكريمة

الهوس هو انشراح زائد بقوة وتهور وقد يصل بالشخص الى اعتقد انه شخص مهم جدا او قد تاتي حالة الهوس بعصبية جدا جدا وكذلك يتبعها ارق وتفكير ونشاط زائد وغيرها من الاعراض

ادوية الاكتئاب تزيد هذه الحالة في حال تناولها ويجب الحذر عند استخدامها ومراقبة الشخص عن قرب وفي حالة انها تدفع للهوس يجب تخفيف الجرعة او تغيير الدواء وسيروكسات وفافرين هم افضل الادوية التي تنفع لهذه الحالة لانها لا تدفع الشخص الى القطب الهوسي وتعالج القطب الاكتئابي

طبعا حالة ثنائي القطب هي حالة من الاكتئاب الزائد وحالة من الهوس الزائد وتحتاج مراجعة دورية للدكتور والحرص على الانتظام على زيارة الدكتور