المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

قديم 07-05-2012, 01:56 PM   #991
فارسة الأنوار
عضو نشط

الصورة الرمزية فارسة الأنوار
فارسة الأنوار غير متواجد حالياً

أختي هل أن موجودة
لقد قال هذا الشخص
أن هناك من يعاني من إختلال بسيط و سيعيش هذا الشخص هكذا لا يعرف ان به إختلال؟؟؟؟؟؟
لم افهم
بضراحة أصابني وسواس لأني أحس انه الأن بسيط

قديم 07-05-2012, 02:28 PM   #992
فارسة الأنوار
عضو نشط

أختي هل انا موجودة
لا توسوسي نفسك فهذا الشخص الذي تكلمت عنه يتكلم عن شيء أخر تماما و هو شيزوفرنيا
أي الفصام و هو يخلط بينه و بين الإختلال

قديم 07-05-2012, 03:04 PM   #993
فارسة الأنوار
عضو نشط

أختي هل أنا موجودة
أريد سؤالك
لقد كتب هذا الشخص ملاحظة قال فيها
اغلب الذين فيهم اختلال الآنية بصوره بسيطه في الأعراض ياحرام سوف يعيش وهو لايعلم ان فيه اختلال
ماذا يعني هذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 07-05-2012, 05:16 PM   #994
اسلمه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اسلمه
اسلمه غير متواجد حالياً

بأخواتي انا قرات هذا الموضوع من زمان وهو كاتب من سنوات وأظن انه يقصد ان اختلال الانية يمكن ان يكون مع شخص ولا يعرف ان اللذي يشكو منه مرض واسمه اختلال الانية كما حدث مع أغلبنا كنا للتعرف ما الذي يحدث معنا

قديم 07-05-2012, 05:18 PM   #995
اسلمه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية اسلمه
اسلمه غير متواجد حالياً

لانه صعب التعبير عن مايحسه المصاب بهذا المرض

قديم 07-05-2012, 10:35 PM   #996
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم
نايس دريم غير متواجد حالياً

هلا حبيباتي.. اختي فاارسة و اسلمة اريد ان اوضح لكن الامر لاني قرات مواضيع هادا الشخص مواضيع تانية له.. هو كان يعتقد ان به فصام لان اختلال الانية هو من اعراضه لكنه عندما تناول دواء الوسواس القهري احس كانه نزل من كوكب اخر و احس بنفسه من جديد لذلك قال له الطبيب انه غير مصاب بالفصام ابدا بل وسواس مما تسبب له بالاختلال مع انه كان يعتقد انه يشعر متل الناس العاديين اي ان اختلال الانية كان فيه لكن بنسبة قليلة مو متلنا المهم لما تناول الدواء زال عنه الوسواس و الاختلال و القلق .. و اختلال الانية هي فوضى القلق .. المهم بعد فترة كتب موضوع و قال فيه انه كبير في السن و لم يتزوج اي زواجه معطل مع ان كل اموره الاخرى عادية الا الزواج و اكتشف سبب مرضه الذي هو سحر و عالج نفسه بالقران الكريم و قد احس ايضا بنفس الاحساس اي احس بواقعية الدنياا و عاد مجدداا للواقع .. وقال ان الدواء مجرد مسكن اي عندما يتركه يعود لجو التغييب اي الحلم..المهم اختي فاارسة ابشرك انكي تشافيتي و بقيت فقط بعض الاثار لذلك اغتنمي الفرصة ارقي نفسكي لان الرقية هي العلاج الجدري للمشكلة و ليس الاعراض فقط لانو مرضك روحي متل ما دكرتي اي انك لم تتعرضي لصدمة مثلا يعني ليس نفسي وما دامك تاخدين الدواء لان الدواء يساعد على تخفيف الاعراض انتهزي الفرصة..انا كمان قررت اني اروح لحجام بعدما خلص امتحاناتي ان شاء الله لكي اعرف ان كان بي فتحة او فراغ في راسي و مع الرقية طبعا لكي اشفى من الاختلال نهائيا و جميع الامراض باذن الله

قديم 19-05-2012, 07:39 PM   #997
فارسة الأنوار
عضو نشط

إخواني في الله كيف أحوالكم
لقد عملت حجامة الظهر
عند أختي فهي صيدلية و تعلمت الحجامة مؤخرا
أجريتها مرتين في مواضع خاصة بالإكتئاب
أنا الان أريد تجريبها في الرأس
انا متشوقة لذلك
هي تؤلم قليلا لكن تعطيك إحساس بالراحة التامة بعد الإنتهاء
لكن المشكلة هو حلق الشعر
يجب أن أقوم بذلك لكن بعد العرس ههههههههههههههه
أنا أريد سؤال كل شخص قام بها
أن يقول لي فوائدها و هل تحسن بعدها و كم مرة يجب القيام بها؟؟؟؟

قديم 19-05-2012, 09:19 PM   #998
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

ماشاء الله وفقك الله ياك اختك صيدلانية قومي بها كل شهر او اكثرر من مرة لكن عليك ان تتحري لان هناك ايام يستحسن ان نحتجم فيها
انا صراحة اخاف اعملها لاني ضعيف البنية

قديم 19-05-2012, 11:29 PM   #999
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم

مرحبا اختي فارسة.. و لاخ المشتاق و كل الاخوان و الاخوات.. بصراحة مزيان اختي ملي عندك اختك صيدلانية باش تعملي الحجامة عند شخص ثقة يعني ما عندك مناش تخافي واحد الحاجة انا سمعت انو الحجامة مو ضروري حلق الراس عادي فوق الشعر

قديم 20-05-2012, 01:07 PM   #1000
الفراشه
عضـو مُـبـدع
اَللّـهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَريض،

الصورة الرمزية الفراشه
الفراشه غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

اهلين

انا صار لي فتره اذا ارقد احس اني احلم بس مو حلم كانه حقيقه

اني اصحى من نومي وافتح الاضاءه وشغل التلفزيون وفجاه احس انه احد بجي يضرني

احاول اصحى من نومي مااقددر واذا صحيت استغرب اني اكون راقده والشي كان حلم مب حقيقيه

هاهذا الشي يصنف بختلال ا

واحيانا اذا برقد توها بتغفي عيني احس اني ساقطه من مكان مرتفع ووفزع او احيانا احس اني

مغمى عليي واحيانا كاني فووق سطح ماي يوديني وويبيني

واحيانا نايمه بس احس اني صااحيه مادري شلون اووصف لكم

وعطاني الشيخ ازهرى اعمل قبل النوم والحمدلله تخف الحاله واحيانا ترحع

قديم 24-05-2012, 09:15 AM   #1001
مكاوي
عضو جديد

الصورة الرمزية مكاوي
مكاوي غير متواجد حالياً

السلام عليكم :)

انا سعيد جدا انى لقيت حد بيتكلم فى الموضوع ده عشان اخد رأيه فى الموضوع بتاعى لانى فعلا مش عارف اخد قرار ..

انا من اربع سنين كنت فى اخر سنه فى الكليه و بدأت تجينيى احاسيس كئيبه ان اليوم ممل و انى مافيش حاجه اعملها و الحياه بقت ممله ماعرفش ليه كده .. وفجأه بتفرج على برنامج لقيت واحده بتسأل دكتور على حاجه حسيت ان جالى قلق شديد ان ممكن اصاب بالمرض اللى بتحكيه المتصله .. ماعرفتشس انام و حاولت انام و قولت يمكن لو نمت تروح .. صحيت تانى يوم فضلت معايا و حسيت باكتئاب شديد ..

فى يوميها روحت لدكتور نفسانى كبير فى مصر قالى ده وسواس قهرى و عطانى ليكوستانيل و فافرين وبعدين لما راح القلق فضل الاكتئاب عطانى سيروكسات 20 مل وفضلت على السيروكسات ..

انقطعت عن الدكتور وسافرت للعمل بره مصر و فضلت على الدوا حوالى سنتين و لقيت حالتى شفيت تماما قولت هقلل الجرعه مع نفسى واحده واحده لان لازم اتخلص من الادويه ديه قبل ما اتقدم للزواج ..

خلال سنتين فضلت اقلل الجرعه مع نفسى ببطء شديد بدأتها بانى باخد حبايه كل يوم خليتها حبايه يوم و نص حبايه يوم لمده شهرين .. وبعدين حبايه يوم ويوم لا لمدة اربع شهور .. وبعدين حبايه يوم و يومين لا شهرين تلاته .. وفضلت مع نفسى كده لحد ما وصلت لنص حبايه فى اول الاسبوع و نص فى وسط الاسبوع ..

بدأت المشكله لما قللت الجرعه لنص جبايه كل اسبوع و استغنيت عن النص بتاع وسط الاسبوع ..
كنت بتكلم مع صاحبى و اتوترنا فى الكلام فقعدت مع نفسى بعيد الكلام اللى دار بيناو حسيت انى تفكيرى مشتت قومت من المكان وروحت قدام المرايه عادى جدا حسيت باحساس اول مره احس بيه .. حسيت انى مش عارف نفسى و ان شكلى اتغير و حسيت انى بقيت واحد تانى بشوف نفسى وكده .. طبعا اترعبت و خوفت جدا و حاولت اخرج من الاحساس وراح فعلا بس فضل الخوف .. رجعت زودت الجرعه تانى بسرعه لـ نص كل تلات ايام .. راحت الحاله فى ساعتها بس بدأت تيجى كل فتره و فتره فى ثوانى و تروح .. او لو صحيت من النوم وانا تعبان .. مع العلم انى لما بزود تركيز الدوا بتروح خالص ومابتجيش اصلا ..

الخلاصه انى فهمت ان ديه انتكاسه و ان السبب ترك الدوا اكيد بس مشكلتى تتلخص فى حاجتين :

1 - انا عاوز ابطل الدوا ده لانى عايز اتقدم للزواج و مش هينفع اتقدم للزواج الا لما ابطله لان مافيش بنت لا اسره هترضى انها ترتبط بواحد بياخد ادويه نفسيه و انتم على علم بنظرة المجتمع للمريض النفسى .. بجانب ان السيروسكات بيسبب اعراض ضعف جنسى .. وانا فعلا محتاج جدا للزواج عشان اعف نفسى .. فبالدوا لا انا مؤهل للزواج و لا فى اسره او بنت هتقبل ومش هستعد اعرض نفسى لاحراج الرفض للسبب ده لانها هتبقى صدمه كبيرة عليا .

2 - بصراحه انا خايف لاصاب بالموضوع ده على استمرار لا قدر الله قبل ما ارجع مصر تانى لانى مش واثق فى الدكاترة فى السعوديه و الموثوق فيهم مكلفين جداااااا و انا نازل بعد حوالى ست شهور مصر .. والمفروض انا كنت مخطط لانى قبل ما انزل مصر اكون تخلصت من الدوا و انزل اخطب :(

حــد عــنده رأى بخصوص موضوع الزواج و بخصوص هل لو رجعت للدوا تانى و انتظمت فيه الموضوع هينتهى ؟
وجزى الله خيرا كل من شارك فى الهذا الموضوع واخص بالذكر اسلمه و نوف و سيبيا و كل الموجودين .. بس اوعوا تخوفونى الله يخليكوا نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةـــنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 24-05-2012, 11:08 AM   #1002
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم

السلام عليكم.. اهلا و سهلا فيك اخي مكاوي..شووف اخي بالنسبة لحالتك الجديدة (اختلال الانية)اكيد سببها الادوية و ليس شيئ اخر.. لذلك لازم ترجع لنفس الطبيب لي وصفلك الادوية و تقوله عن كل الاعراض و هو اكيد رح يعرف كيف يتعامل مع ها الحالة اكيد بتعرف انو كل الادوية عندها تاثيرات جانبية..لذلك ارجع عند نفس الطبيب وتوكل على الله و اخطب

قديم 24-05-2012, 11:11 AM   #1003
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم

وبدي اضيف كمان بجانب الدواء استعمل الرقية الشرعية لانك بتعرف القران الكريم دواء لكل داء..لذلك قم بالعلاجين لكي تشفى بسرعة لانك دكرت ان اعراض الاكتئاب بدات فجاة اذن محتمل تكون عين او غيرها الله اعلم المهم ارقي نفسك بالقران الكريم ما رح تخسر شي ..الواحد لازم يجرب كل شي

قديم 26-05-2012, 12:29 PM   #1004
مكاوي
عضو جديد

الصورة الرمزية مكاوي
مكاوي غير متواجد حالياً

جزاك ِ الله خيرا اختى الكريمه وطمنتينى ربنا يرفع قدرك وياريت فعلا الموضوع ده يكون عرض جانبى او انساحبى بس مايبقاش حاجه جديده ربنا يستر .. لكن موضوع الزواج ده بئه هو اللى بفكر فيه كتير .. لانى لازم اقول للبنت على الموضوع والا ابقى بغشها و كمان السيروكسات بيعمل اعراض ضعف جنسى اثناء فترة العلاج لكن بتروح بعد الترك وبالتالى البنت مش هتوافق وانا محتاج للزواج :"(

قديم 26-05-2012, 06:37 PM   #1005
نايس دريم
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية نايس دريم

لكن اخي انت ما رح تاخد الدواء طول عمرك اكيد في مدة محددة يعني ما في داعي تخبرها ..لانك مو مريض عقلي مثلا بتضرب او تكسر او تقتل عادي اكتئاب بحس فيه لحالك